Często zadajemy sobie pytanie kiedy należy wzywać pogotowie ratunkowe oraz na jaki numer zadzwonić. Należy pamiętać o tym, iż za bezpodstawne wezwanie ratownictwa medycznego policja może nałożyć na nas karę grzywny do 1500 zł, a nawet skierować sprawę do sądu.
Czy dyspozytor może odmówić przyjazdu karetki?
Co roku pacjentów przybywa, w związku z tym, dzwoniąc na pogotowie ratunkowe musimy liczyć się z tym że dyspozytor po przeprowadzeniu wywiadu może takiej karetki nie zadysponować do chorego m. in. z powodu jego stanu przewlekłego lub braku zagrożenia życia. Jednak pokieruje do jakiej jednostki powinniśmy się udać w celu uzyskania pomocy.
Według Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) w 2017 roku funkcjonowało 1519 zespołów (490 specjalistycznych oraz 1029 podstawowych), a pomocy swej udzielili blisko 3,2 mln osobom na terenie naszego kraju. Natomiast Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w 2018 roku zrealizowało 11 395 lotów głównie do wypadków komunikacyjnych oraz nagłych zachorowań takich jak udar, nagłe zatrzymanie krążenia (NZK), zawał mięśnia sercowego i wiele innych.
Nagłe przypadki zagrożenia życia lub zdrowia
Na numery alarmowe (999 lub 112) należy dzwonić wyłącznie w przypadkach nagłego zagrożenia zdrowia i życia, do takich stanów należą:
- ból w klatce piersiowej,
- podejrzenie udaru,
- wypadek komunikacyjny, w którym są osoby poszkodowane,
- zatrzymanie krążenia,
- utrata przytomności,
- duszność,
- gwałtownie postępujący poród,
- zatrucia lekami, środkami chemicznymi,
- zaburzenia rytmu serca,
- urazy kończyn dolnych uniemożliwiające poruszanie się,
- rozległe oparzenia,
- drgawki,
- zaburzenia świadomości,
- ostre reakcje uczuleniowe,
- porażenie prądem,
- próba samobójcza,
- upadek z dużej wysokości.
Kiedy dzwonić na 112 i 999?
W dzisiejszych czasach praktycznie każdy posiada telefon komórkowy, a co za tym idzie wybranie numeru jest dziecinnie proste. Wyróżniamy dwa numery alarmowe: 999 oraz 112. W przypadku potrzeby wezwania tylko pogotowia ratunkowego wybierz 999 natomiast gdy jest potrzeba pomocy wielu służb w przypadku np. wypadku komunikacyjnego (policja, straż pożarna) wybierz 112 – skróci to przekaz informacji powiadomienia kilku służb. W takim przypadku osoba przyjmująca zgłoszenie zadysponuje potrzebne służby ratunkowe jednocześnie.
Od czego rozpocząć rozmowę z pogotowiem ratunkowym
Firmy sprzedające usługi telekomunikacyjne ciągle pracują nad rozwojem chociażby zasięgu. Jednak czasem zdarza się tak, że podczas rozmowy stracimy zasięg lub bateria w smartfonie najzwyczajniej rozładuje się, dlatego od czego należy zacząć rozmowę telefoniczną? Poniżej znajdziesz schemat rozmowy telefonicznej z pogotowiem ratunkowym.
Rozmowa przedstawia się w 5 krokach:
MIEJSCE
- zacznij od miejsca w którym się znajdujesz. Podaj dokładny adres, ulicę, numer domu oraz miejscowość, a jeśli znajdujesz się poza terenem zabudowanym podaj charakterystyczne punkty, które dostrzegasz w zasięgu swojego wzroku. Może to być np. numer drogi, na której się znajdujesz.
CO SIĘ STAŁO?
- opisz co miało miejsce, czy to był wypadek komunikacyjny, człowiek spadł z wysokości podczas remontu dachu, dziecko się zachłysnęło podczas jedzenia, po zjedzeniu orzecha nastąpiła reakcja uczuleniowa.
ILE JEST OSÓB POSZKODOWANYCH?
- ma to szczególne znaczenie m. in. podczas wypadku drogowego w celu zadysponowania odpowiedniej ilości ambulansów do poszkodowanych. Wiadome jest, że w przypadku autokaru i 30 osobach poszkodowanych potrzebujących pomocy jedna załoga pogotowia ratunkowego z pewnością nie wystarczy, konieczne będzie wysłanie większej liczby karetek.
JAKI JEST STAN?
- czy osoba, w której sprawie wzywamy karetkę, jest przytomna, czy prawidłowo oddycha, czy widoczne są zasinienia na ciele, deformacje kończyn w przypadku złamań, widoczne krwawienia żylne lub tętnicze.
SWOJE DANE
- na sam koniec przedstaw się, podaj imię i nazwisko, numer telefonu z jakiego dzwonisz bądź na który będzie można zadzwonić w przypadku trudności w dotarciu na wskazany adres lub uzyskania dodatkowych informacji na temat poszkodowanego oraz czy udzielasz pierwszej pomocy do czasu przybycia ambulansu.
Pamiętaj, aby nie rozłączać się pierwszemu, dyspozytor przyjmujący zgłoszenie może zadać nam dodatkowe pytania dotyczące np. chorób przewlekłych osoby, miejsca dotarcia lub jeśli nie potrafisz udzielać pierwszej pomocy będzie instruować krok po kroku co należy robić do czasu przyjazdu zespołu ratownictwa medycznego.
Kiedy należy udać się do lekarza rodzinnego?
W przypadkach niezagrażających życiu, zachorowaniach przewlekłych, konieczności wypisania recept, zmian opatrunku, usunięcia szwów, starych urazach np. kilkudniowych należy udać się do lekarza rodzinnego do godziny 18, w późniejszych godzinach pomocy uzyska się w Nocnej i Świątecznej Pomocy Doraźnej działających najczęściej przy szpitalach od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00-8:00 dnia następnego w dni świąteczne i weekendy całodobowo. Dokładnych informacji uzyskasz telefonicznie 800 190 590 oraz pod adresem nfz.gov.pl.